tisdag 3 april 2012

Utvärdering av gruppaktivitet: Fotosyntesen

Vi frågade barnen vad de kände till om ämnet Fotosyntesen innan vi startade vår planerade aktivitet.
Barnen svarade olika på våra frågor beroende på vilken ålder de hade. Barnen hade koll på att solen var viktig för växterna men varför solen var viktig kunde de inte svara på. Barnen hade inte heller någon kunskap om varför löven på träden försvann när det blev höst. Barnen trodde att löven ”bara blåste bort”.
Barnen fick vara med och göra flanosagan som vi skulle använda. De hjälpte till att klippa och laminera figurerna så sagan blev färdigställd.
Projektet med planteringen av gula ärtor blev en succé. Alla samtliga barn var engagerade och fokuserade kring uppgiften. Nu började barnen få ett begrepp om varför växterna växer bättre när de får solljus och att de växer sämre när ärtorna får stå mörkt och inte alls får den gröna färgen som de växterna som står i solen. Något som barnen reagerade  och uppmärksammade på  var att vi planterade i hushållspapper och inte i jord.
Flanosagan gjorde att barnen lättare kunde ta till sig de olika begreppen på ett lättare sätt anser vi. Barnen tyckte sagan var intressant men de var mer intresserade av de begreppen som vi skrev upp och berättade om. Många av barnen satte sig och kopieringsskrev dessa begrepp vilket vi anser är ett gått tecken på att utveckla ett lärande.
Vi anser att vår aktivitet har bidragit till ett ev. lärande och vi har gett barnen en chans till att kunna utveckla sin förståelse för fotosyntesen.  Men det hade vart roligt att få provat på att göra en cannsapt cartoon tillsammans med barnen. Något som vi kan ta till oss att kunna arbeta med i vårt framtida yrke.
Publicerat av: Veronica, Åsa och Linda.

2 kommentarer:

  1. Jag började prata med barnen om dem viste något om fotosyntesen. det var inga av barnen som visste vad begreppet innebar. vi började prata om årstiderna och hur löven bytte färg.

    Barnen fick vara med och göra flanosagan som vi skulle använda. De hjälpte till att klippa och laminera figurerna så sagan blev färdigställd.

    Experimentet med ärtorna gjorde barnen nyfikna och hela barngruppen var engagerade. Varje dag var barnen ute och tittade på sina ärtor ifall någonting hade hänt. Med hjälp av experimentet förstod barnen att växter behöver solljus för att dem ska bli gröna.

    Ibörjan förstod inte barnen riktigt flanosagan men med hjälp av experimentet och upprepning av sagan fick dem sakta med säkert koll på begreppen och en förståelse för fotosyntesen.

    Nu berättar barnen sagan för varandra och jag observerar dem och ibland för man ingripa och rätta barnen.

    Jag håller med det mina kamrater har skrivit i inlägget "Vi anser att vår aktivitet har bidragit till ett ev. lärande och vi har gett barnen en chans till att kunna utveckla sin förståelse för fotosyntesen. Men det hade vart roligt att få provat på att göra en cannsapt cartoon tillsammans med barnen. Något som vi kan ta till oss att kunna arbeta med i vårt framtida yrke."

    // Natalie

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med om att er aktivitet bidragit till ett lärande kring fotosyntesen. Självklart skall ni prova att använda en Concept Cartoon, men ni lär få berätta den, som en saga om barn som tycker och tänker om tex. fotosyntesen.

    SvaraRadera